Guider av Styrelseportalens funktioner
Mötesfunktionen består av 7 steg. Nedan listar vi alla steg och vad som ska göras i varje steg.
1. Allmänt
I steget allmänt fyller användaren i detaljer gällande mötet, lägger till deltagare och eventuella mötesbilagor.
2. Dagordning
I steget Dagordning skapar användaren en dagordning för mötet. Det går också att kopiera dagordningen från föregående möten.
3. Kallelse
I steget kallelse kan användaren skicka ut kallelsen via e-post. Då sammanställs alla mötesdetaljer så som Namn på mötet, datum och tid samt eventuellt meddelande. Dagordningen som skapades i föregående steg blir en PDF fil som tillsammans med eventuella bilagor från steget Allmänt skickas med som bifogade filer.
4. Protokoll
I steget Protokoll börjar användaren med att ta bort personer som inte är närvarande och väljer därefter Ordförande, Protokollförare och Justerare för mötet. Denna information kommer att finnas med högst upp i protokollet per automatik. Därefter öppnar användaren punkt efter punkt och för in anteckningar från mötet. När mötet är färdigt kan användaren "Spara och skicka för justering" eller "Spara och gå vidare utan justering".
5. Justering
När protokollet skickas för justering går det direkt ut ett e-post till ordförande och justerarna där det står att de har ett protokoll att justera med en direktlänk till protokollet. Justerarna ska då gå igenom varje punkt och lämna eventuella ändringsförslag. Därefter kan de klicka på "Skicka ändringsförslag" eller "Inga ändringsförslag". Det skickas då ett e-post till protokollföraren med information om inkomna ändringsförslag och länk till mötet.
Protokollföraren kan då göra ändringarna under respektive punkt och markera punkter som åtgärdade. När samtliga justerande parter är klara med justeringen och alla punkter är åtgärdade kan protokollföraren klicka på knappen "Godkänn protokoll".
6. Signering
I steget Signering kan användaren skicka ut protokoll för e-signering med både e-post och BankID. För att signera med BankID så måste antingen användaren lagt till sitt personnummer under "Min profil" som finns i menyn till vänster under användarens namn eller så måste personnumret fyllas i manuellt i detta steg. Ni väljer hur många och vilka som ska signera genom att lägga till signerande parter. Användare i Styrelseportalen kommer upp som förslag och kan enkelt läggas till.
7. Historik
I steget historik samlas all information från mötet med tillhörande dokument. Det är enkelt att söka i historik och möten sorteras utifrån tidpunkt. Det är möjligt att sortera årsvis och utifrån vad för typ av möte. I första vyn kan ni enkelt se Nr, Typ, Namn, Datum, Deltagare och Beskrivning.
Lägg upp en årsplanering av viktiga datum och aktiviteter genom att lägga till "Ny aktivitet".
Här finner ni en användarfilm där vi går igenom samtliga funktioner i Styrelseportalen. Det startar med en vy av dashboarden och sedan en genomgång av samtliga funktioner utifrån menyns ordning. Det går bra att navigera fram till den funktionen som ni önskas fördjupa er i eller se hela genomgången. Klicka på Youtube för att få upp en större version av filmen.
Här finner ni en optimal guide till hur ni väljer rätt Styrelseportal för er ideella organisation. Utforska vad en Styrelseportal kan göra för er organisation och hur den kan förbättra styrelsearbetet.
Styrelser i ideella organisationer måste se till att följa specifika lagar och regler som den omfattas av. Vilket gör det viktigt att ideella organisationer väljer rätt Styrelseportal för att kunna genomföra sitt uppdrag på ett korrekt och effektivt sätt.
Här är en optimal guide för er styrelse som ska välja vilken Styrelseportal som passar er organisation: Guide
Boka en demo och prova vår Styrelseportal i 30 dagar kostnadsfritt utan några förbindelser.
Under en demo får ni: